[linux] Zal dit een versnelling ... betere formulering onderin

piet hendriks pghendriks op hotmail.com
Do mei 7 10:32:21 CEST 2020

Geachte Linux deskundigen,
Om Linux meer onder de aandacht te brengen heb ik aan een opstart stick met Linux Mint uitgeleend aan een vriend.
Dit om zijn oude trouwe laptop nog te kunnen gebruiken voor zijn schoolgaande kinderen.
Hij heeft het geinstalleerd en tot zijn vreugde en verbazing werkte zelf Zoom prima. Linux Mint bevalt hem prima, het oude beestje is gered van de sloop en kinderen zijn blij. En een Linux gebruiker er bij for ever.!!

Maar een puntje lukt ons niet nl:
Op de poorten werkt een USB stickje niet. De laptop ziet ook geen stick dus geen actie.
Wellicht een klein probleempje met een simpele oplossing.???

Is er een oplossing.??
Dank voor uw medewerking
Piet ( en Leo )
________________________________
Van: Linux <linux-bounces op lists.nllgg.nl> namens Paul Slootman <paul+nospam op wurtel.net>
Verzonden: woensdag 6 mei 2020 18:30
Aan: linux op lists.nllgg.nl <linux op lists.nllgg.nl>
Onderwerp: Re: [linux] Zal dit een versnelling ... betere formulering onderin

On Wed 06 May 2020, Julien Michielsen wrote:
> [] knip
>
> Daar ben ik nu ook serieus van plan.  Het Intenso-kaartje zou ook niet
> passen in de notebook, waarvan de omvang tot het uiterste geminimali-
> seerd is. Daarbij is het een relatief trage disk met een lees/schrijf-
> snelheid van 520/300 MB/s.  Ga ik echter voor een SSD-disk als de
> Samsung SSD 860 QVO (die ze verkopen voor 1 TB (1000 MB)), dan heb ik
> een lees/schrijfsnelheid van 500/520 MB/s.  En waar ik nu nog ruimte

Daar zul je op een iets oudere laptop geen verschil in merken, tussen
die 520/300 vs. 500/520.

Waar een SSD vooral de versnelling brengt is dat de seek tijden tot nul
gereduceerd worden (de tijd die nodig is om de koppen van de ene locatie
op de disk naar de volgende locatie te verplaatsen). Bij flink
wisselende accesses (dus bv. bij opstarten waarbij honderden zo niet
duizenden verschillende files gelezen moeten worden) is een draaiende
disk meer bezig met de koppen te verplaatsen en te wachten totdat de
juiste sectoren onder die koppen door gaan, dan die sectoren ook
daadwerkelijk te lezen. Bij een SSD is dat geen issue: gewoon juiste
adres op de adresbus zetten en lezen (schrijven) maar.

In de praktijk valt dat eigenlijk wel mee. Een ex collega heeft eens een
OCZ Vertex 2 die al vervangen was wegens te oud / klein een stresstest
laten ondergaan. Die heeft nonstop random data sequentieel over de hele
schijf steeds laten schrijven, en pas na vele malen meer dan wat in de
specs staat (echt heel veel meer, al weet ik de cijfers zo niet uit m'n
hoofd) begon de SSD fouten te geven.

Ikzelf heb een Vertex 3 van 240GB, gekocht eind 2011 in gebruik als root
disk, met o.a. ook mijn home dir er op (daarnaast gewone disken voor
foto / film opslag enz.). Die staat 24/7 aan, volgens smartctl:

230 Life_Curve_Status       0x0013   100   100   000    Pre-fail  Always       -       100
231 SSD_Life_Left           0x0013   099   099   010    Pre-fail  Always       -       0
241 Lifetime_Writes_GiB     0x0032   000   000   000    Old_age   Always       -       14063
242 Lifetime_Reads_GiB      0x0032   000   000   000    Old_age   Always       -       39668

dus nog 99% life left, met 14TB geschreven. Ik maak mij voorlopig geen
zorgen. Ik heb ook een 240GB Samsung 840 in mijn satelliet ontvanger
zitten. Alles wat ik kijk is in principe in m'n eigen tijd, dus alles
wordt eerst opgenomen, ik denk 2-10GB per dag, gemiddeld zal het 4GB
zijn? Gaat ook al jaren goed. Daar zit geen smartctl op dus geen idee
hoe die ervoor staat, ik betwijfel ook of het systeem TRIM gebruikt op
de SSD.

Paul