[linux] linux

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Wo Dec 8 19:47:42 CET 2021

Aldus schreef Piet Brans op Wed, Dec 08, 2021 at 06:40:14PM +0100:
> Hallo Mw. Mhr,
>
> Sinds kort heb ik een nieuwe (dell) Laptop zonder dvd poort daar is windows
> op geïnstalleerd , ik wil echter naast windows Linux 20.2 installeren maar
> dat lukt mij in het geheel niet, ik ben daar al 2 weken mee bezig, ik heb
> een boven gemiddelde kennis van computers en heb in het verleden al met
> linux en ubuntu gewerkt, ik heb nooit installatie problemen gehad, ik doe
> zeker iets verkeerd maar ik weet niet wat.
>
> Ik heb het via een externe dvd geprobeerd en ook met een stik, op beide heb
> ik linux 20.2 iso gedownload.

> [...]

Geachte heer Brans,

U kunt Linux 20.2 niet installeren, want een dergelijke versie bestaat niet:-(
Ik vermoed dat u versie 20.2 van Linux Mint bedoelt. Daarvoor is een
installatie handleiding te vinden op:
	https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/

Mogen we uit uw bericht opmaken dat u een bovengemiddelde kennis hebt van
Linux? Als dat het geval is, dan hoeven we u niet meer uit te leggen hoe
u een bootable DVD kunt branden of een bootable USB-stick kunt maken.
En dan moet de laptop er ook daadwerkelijk van booten; misschien moet u
daarvoor een BIOS-instelling veranderen.

Als we een probleem via de mailing lijst willen oplossen, dan vergt dat
inspanning van beide kanten. Dan willen we weten wat u die twee weken
hebt gedaan en wat het resultaat ervan was. Alleen dan kunnen we samen
tot een betrouwbare diagnose van het probleem komen. Dat zal dan weer
leiden tot een reeks vragen en tips van onze kant.

Een andere mogelijkheid is dat we u doorverwijzen naar BuurtLinux (omdat
de vereniging de komende tijd geen fysieke bijeenkomsten heeft gepland).
	https://buurtlinux.nl/vraag
Het voornaamste verschil is dat er dan een vrijwilliger bij u aan huis
komt die kan zien wat er aan schort.

Mijn eerste vraag zou natuurlijk luiden: hebt u uw (meest recente)
reservekopie van uw Windows installatie ook gecontroleerd en getest of
u uw systeem daarmee correct kunt herstellen in geval dat uw harde schijf
beschadigd zou raken?

De tweede vraag is dan altijd of uw laptop in UEFI modus opstart.

We proberen mensen te helpen via de mail, maar ze moeten het werk dan
wel zelf doen....

De beste wensen,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.