[linux] grote afstand ethernet overbruggen

Mark Janssen maniac.nl op gmail.com
Do Dec 9 12:46:10 CET 2021

100 Meter valt nog wel binnen de afstand voor gigabit ethernet over cat5e
of cat6/6a.... Of je gaat meteen voor cat7.
Ja, je kan ook voor een wifi kitje gaan, met wat richtantennes, dan hoef je
geen kabels te graven, maar met ethernet haal je eigenlijk gegarandeerd wel
de gigabit, met wifi zal 't wisselen als het regent/sneeuwt.

Mikrotik heeft wat betaalware wifi-setjes voor buiten met richtantennes,
waarmee je line-of-sight prima een kilometer kan halen, dus ~100m is geen
probleem ook.

Maar als je voor ethernet gaat, zorg voor een simpele switch aan beide
kanten van je 100 meter ethernet... dan is het signaal daar optimaal
versterkt.

--
Mark Janssen  --  mark op sig-io.nl
Unix / Linux Open-Source and Internet Consultant