[linux] badblocks, e2fsck -c en mkfs

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Feb 14 17:23:36 CET 2021

Ik begrijp dat er twee manieren zijn om bad blocks op een harde disk te
vinden: badblocks en e2fsck -c.

Hoe badblocks werkt is duidelijk: je geeft een output file en die kan
dan later met de '-l' optie van e2fsck worden gelezen. MAAR er wordt
regelmatig op gewezen dat de blokken van badblocks niet noodzakelijk de
blokken van e2fsck zijn, dus dat je beter meteen 'e2fsck -c device' kunt
uitvoeren.

Volgens de manpage van e2fsck ... "If any bad blocks are found, they are
added to the bad block inode to prevent them from being allocated to a
file or directory..." en is er nergens een optie om ook een file met bad
blocks te maken.

Nu werkt e2fsck niet op de hele device, dus moet je eerst partitioneren
en een filesystem erop zetten. Mijn vraag is nu: als het filesystem er
al op staat, wat voor zin heeft het toevoegen van badblocks aan de bad
block inode nog? Of wijzigt e2fsck automagisch naderhand het fileystem?

Of is mijn volgorde verkeerd en moet je welis waar eerst partitioneren,
maar e2fsck uitvoeren voor je met mkfs het fileystem erop zet? Maar
"...e2fsck is used to check the ext2/ext3/ext4 family of file
systems...", dus zou je zeggen dat mkfs wel nodig is.

Verwarring alom.

Paai