[linux] badblocks, e2fsck -c en mkfs

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Zo Feb 14 20:22:29 CET 2021

Op zo 14 feb. 2021 17:23 schreef paai <j.j.paijmans op gmail.com>:

> Ik begrijp dat er twee manieren zijn om bad blocks op een harde disk te
> vinden: badblocks en e2fsck -c.
> [...]
>
> Nu werkt e2fsck niet op de hele device, dus moet je eerst partitioneren
> en een filesystem erop zetten. Mijn vraag is nu: als het filesystem er
> al op staat, wat voor zin heeft het toevoegen van badblocks aan de bad
> block inode nog? Of wijzigt e2fsck automagisch naderhand het fileystem?

Het is eigenlijk nog erger dan dat; bij alle redelijk moderne drives, zal
de drive zelf beschadigde sectoren opnieuw toewijzen naar 'goede' sectoren.
Dat geldt waarschijnlijk voor zowel harddisks als SSD's.
Zo uit mn hoofd is het voldoende om (herhaaldelijk) te schrijven naar die
slechte sector.

Afgezien daarvan; stel dat je drive badblocks bevat, maar dat die buiten je
partities of filesystems vallen; dan heb je daar dus ook geen last van....

Zie  ook SMART checks voor uitgebreide analyses (en mogelijk herstel).

Mvg, Guus Snijders