[linux] Clickable link in PDF

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Ma Jul 11 11:58:40 CEST 2022

Aldus schreef Geert Stappers via Linux op Mon, Jul 11, 2022 at 11:02:33AM +0200:

> Hoi,
>

> Eerste versies van de PDF standaard had geen weet van een URL.
> Recente versies hebben dat wel.

Helaas ben ik geen deskundige op het gebied van PDF standaarden.

> Wat ik graag zou doen, wat mij momenteel niet lukt, is
>   links in de vrijbrief[0] aanclicken en "openen"

Een papieren document aanklikken? Er staan inderdaad URL's in de Vrijbrief;
de meeste staan onderstreept, zodat de lezer ze gemakkenlijker als zodanig
kan herkennen, maar voor de computer is het gewoon tekst; er zijn geen
speciale markeringen gebruikt. Mogelijk dat sommige PDF-readers woorden
dit met http:// beginnen automatisch als URL herkennen.

> Combinatie vrijbrief 9[1] en atril[2] werkt niet.

Atril? Nooit van gehoord, vrees ik. Hoe erg niet werkt dat programma als
je probeert een Vrijbrief in te lezen? Crasht het onmiddellijk of produceert
het een nette foutmelding?

> Met welke combinatie[3] hebben jullie succes?

Adobe Acrobat Reader, maar xpdf doet het ook redelijk.

> Groeten
> Geert Stappers
>
> [0] Het blijft wennen om een bestaand woord een extra betekenis te geven.
>     (eigenlijk vind ik het een ongelukkige naam)

Stel je voor dat iemand een nieuwe krant wil beginnen en een bestaand woord
als naam gebruikt, zoals: "de Waarheid", "Trouw", "Het Parool", "de Telegraaf",
"het Vrije Volk", "de Standaard", of "de Morgen".

> [1] Afgelopen weekend verstuurt naar NLLGG-leden en `file` zegt:
>       vrijbrief-2022-9.pdf: PDF document, version 1.4
> [2] Dat is de PDF-reader die ik gebruik,
>       $ atril --version
>       MATE Documentweergave 1.26.0
> [3] Het kan zijn dat een andere PFD-reader wel doet wat ik verwacht,
>     het kan zijn dat de PDF niet de noodzakelijke meta-data heeft.

Niet de meta-data die je lijkt te verwachten. Maar het schijnt te kunnen:

https://wiki.scribus.net/canvas/Adding_Hyperlinks_to_your_Scribus_PDF_document

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.