[linux] Clickable link in PDF

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Jul 11 13:13:54 CEST 2022

On Mon, Jul 11, 2022 at 11:58:40AM +0200, Daniel C. von Asmuth via Linux wrote:

> Helaas ben ik geen deskundige op het gebied van PDF standaarden.

Hoeft ook niet.
Het ging er om dat PDF pas "later" hyperlinks kreeg.

> Er staan inderdaad URL's in de Vrijbrief; de meeste staan onderstreept,
> zodat de lezer ze gemakkenlijker als zodanig kan herkennen, maar voor
> de computer is het gewoon tekst; er zijn geen speciale markeringen
> gebruikt.

Ah, vandaar dat "clicken" niet werkt bij Vrijbrief 9.
Mijn oorspronkelijke vraag is beantwoordt, dankjewel.

> Maar het schijnt te kunnen:
>
> https://wiki.scribus.net/canvas/Adding_Hyperlinks_to_your_Scribus_PDF_document

Link gevolgt.  Method A is de betere,  Method B knutselt iets met JavaScript.

Van de walled garden die deze keer https://im.nllgg.nl/ als URL heeft,
begrijp dat ik Vrijbrief ook al in te zien is voordat ie naar alle
NLLGG-leden gaat.  In hoeverre de reviewers / proeflezers kunnen helpen
bij het toevoegen van URLs, is me niet duidelijk.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse