[linux] Jitsi-meet

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Do Sep 8 15:02:01 CEST 2022

Aldus schreef Fré van Limpt via Linux op Thu, Sep 08, 2022 at 02:26:39PM +0200:
> Ik heb een akkefietje met Jitsi-meet en probeer e.e.a. chronologisch en zo bondig mogelijk te beschrijven.
>
> INLEIDING
>
> -Ik kreeg Jitsi-meet op Ubuntu 20-04 (laptop, geen eigen server) aanvankelijk
> niet volledig aan de praat; ik kon toestemming voor camera/microfoon geven,
> maar het linker deel van het scherm (‘deelnemen aan de vergadering’, ‘vul hier uw naam in’ enz.) bleef leeg.

Dit moet over de Jitsi-meet client gaan. Nu zou het kunnen zijn dat je Jitsi-meet probeert te draaien
in een web browser: zo ja, vermeld welke browser je gebruikt.

Er is een aparte Jitsi client en een Jitsi-meet client -- in mijn geval is dat laaste een Electron
AppImage, dat ik heb gedownload, dus geen onderdeel van mijn Linux distributie uitmaakt.

> [...]
>
> --dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet-turnserver (--configure):
>  vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
> --dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van jitsi-meet:
>  jitsi-meet is afhankelijk van jitsi-meet-prosody (= 1.0.6260-1); maar:
>   ---> Pakket jitsi-meet-prosody is nog niet geconfigureerd.
>
> --dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet (--configure):
>  vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
> Er is geen apport-verslag weggeschreven omdat de foutmelding aangeeft dat de fout
> het gevolg is van een eerdere mislukking.

Dat is de Jitsi meet server, die staat los van de client. Een schrale troost: ik heb
die ook proberen te installeren, maar dat is niet helemaal gelukt; met de gewone
Jitsi client kan ik wel 1 op 1 video chat doen via de eigen server.

Hoeveel kennis hebt u van Linux server beheer?

> Actie 2
>
> Met sudo apt purge jitsi-meet heb ik alle programmaonderdelen incl. config.bestanden verwijderd
> en ze daarna teruggezet met sudo apt install jitsi-meet.
>
> --Het resultaat was (weer) als beschreven in de inleiding.

De configuratie is enigszins complex. Moet je met de hand doen. Tijdrovend.

> [...]
>
> -----------------------
> ‘Installeren van protonvpn-stable-release mislukt:
> Error while installing package: subproces van pakket jitsi-meet-prosody werd script post-installation
> geïnstalleerd gaf foutwaarde 1 terug’
> -----------------------
>
> Actie 4
>
> Ik zocht op ‘jitsi-meet-prosody’ en vond op GitHub
> https://github.com/Mahdhir/docker-jitsi-meet-prosody-fix; er lijkt dus iets aan de hand te zijn met prosody.
> --NB Ik heb niets gedaan met de link, ik wist niet hoe ik het moest aanpakken.

Gebruik je Docker?

> Actie 5
>
> Ook na sudo apt update en sudo apt upgrade meldt de terminal (minder uitgebreid dan hierboven):
>
> ------------------------
> ‘Fouten gevonden tijdens verwerken van:
>  jitsi-meet-prosody
>  jitsi-meet-tokens
>  jitsi-meet-turnserver
>  jitsi-meet
> E: Sub-process /usr/bin/dpkg* returned an error code (1)’
> ------------------------
>
> * de map /usr/bin/ is overigens leeg.

Linux kent geen mapppen. Als de directory /usr/bin leeg is, dan zal Linux ook niets doen, tenzij
alle programma's in /bin staan.

> [...]
>
> ----------------------------
> ‘E: jitsi-meet-prosody: subproces van pakket jitsi-meet-prosody werd script
> post-installation geïnstalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
> E: jitsi-meet-tokens: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
> E: jitsi-meet-turnserver: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
> E: jitsi-meet: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd’
>

> Heeft iemand een oplossing voor het configureren van de jitsi-meet-onderdelen (en dan vooral(?) prosody) ?

Prosody is me wel gelukt. Je kunt het zonder Jitsi gebruiken als chat server. Op de web site
vind je aanwijzingen voor de configuratie.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.