[linux] Re: op zoek naar doc voor lin/ms-win netwerk

Zo Jul 16 14:24:46 CEST 2006

Aldus schreef Julien Michielsen op Fri, Jul 14, 2006 at 03:10:13PM +0200:
> [...]

De basis informatie vind je o.a. in de Linux Network Administrator's
Guide. (kijk eens op http://nl.linux.org)

> Nee, max = 1. En al waren er wel twee+ uitgangen op de Speedtouch, dan
> was het nog lastig 15 m kabel naar de kelder te trekken.

Dit is ongeveer waarom ik een Linux doosje gebruik met een ethernet kaartje
dat aan het ADSL modem hangt en een wireless kaartje om de afstand naar
mijn LAN te overbruggen.

> juist, maar de kennis over die functionaliteit ontbreekt nog ;-)

Daar is weinig voor nodig. IP Forwarding staat in veel Linux distributies
default uit, maar je kunt het zo activeren. De Thomson Speedtouch kun je
een statische route toevoegen naar je interne LAN die via de Linux doos
als gateway loopt. De Windows doos krijgt het adres van de Linux doos
als gateway.

Mijn Linux servertje is 24 uur per dag op, zodat de overige PCs Internet
toegang kunnen krijgen. Ik gebruik incidenteel Windows en dan is het goed
dat de PC niet rechtstreeks aan het Internet hangt. Het Linux doosje heeft
een paar firewall regeltjes...

Een andere mogelijkheid is om de Win-doos helemaal geen Internet toegang
te geven, maar de Squid proxy/cache server te installeren op de Linux doos.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
      _----_