[linux] Re: OT: Hoe doen ze dat onder Windows...?

Emiliano Heyns emiliano op iris-advies.nl
Wo Jul 19 10:41:03 CEST 2006

On Wed, Jul 19, 2006 at 09:01:13AM +0200, Hans Paijmans wrote:

> Een vraag die me eigenlijk al jaren bezig houdt, en met
> het afschaffen van Unix op onze universiteit ook wel erg
> nijpend wordt: hoe doen ze dat dan onder Microsoft, waar
> de commandline toch een ondergeschoven kindje is.

Dat klopt wel enigzins, maar met ActiveScript (VBScript/JScript) dat
standaard vanaf W2k wordt meegeleverd kan *heel* veel, en omdat veel
dingen die onder unix command-line zijn in Windows beschikbaar zijn
als activex objecten is voor veel dingen de commandline + pipes
vervangen door scripts die activex objecten aan elkaar knopen. En voor
iemand erover begint: activex *buiten* de browser werkt prima en heeft
niet meer of minder security problemen dan command line tools.

Zeker Jscript is een behoorlijk volledige programmeeromgeving, waarbij
je toegang hebt tot alles dat iets doet met activex (en dan kan je dus
bijvoorbeeld extern Word en excel automatiseren), je reguliere expressies
beschikbaar hebt, etc.

> Is er
> onder Microsoft (nog afgezien van het feit dat ASCII-data
> al evenzeer taboe schijnen te zijn) een eenvoudig mechanisme
> om dezelfde operaties op een groot aantal files uit te
> voeren in iets dat met pipes vergelijkbaar is, of ben
> je verplicht je in de jungle van DOM te wagen?

Met FileSystemObject en TextStream kom je een heel eind.

> Als ik bijvoorbeeld tabellen met eigenschappen maak van
> bovengenboemde opgravingsverslagen, moet ik die dan
> individueel en met de hand in Excel importeren voor
> ik ze bijvoorbeeld op bepaalde kolommen kan sorteren,
> dat soort dingen?

Nope, dat gaat prima met automation. Je kan trouwens Excel tabellen
en CSV files ook inkoppelen en bevragen als ware ze een (primitieve)
sql database vanwege het ook weer vanaf W2K beschikbare ADO.

--
Emiliano