[linux] OpenSuse : geen toetsenbord in X

Paul Wiegmans p.c.wiegmans op hccnet.nl
Do Okt 5 20:20:40 CEST 2006

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met openSuse. Kan iemand mij een goede tip geven?

Ik ben een enthousiaste gebruiker van openSuse. Ik beschouw mezelf niet
als beginner, maar ik heb nu toch een probleem waar ik alleen niet goed
uitkom. Ik heb vorige week een nieuwe computer met een i915 moederbord
geinstalleerd met openSuse 10.0 . Keurig alles werkte in het begin, maar
na een paar dagen op een zeker moment na een systeemstart kan ik niets
meer intikken in X. In X reageert geen programma meer op mijn
toetsenbord. Ik heb echt niet veel gedaan sinds installatie. Ik gebruik
dus Gnome. Ik heb nu ook icewm geinstalleerd met rxvt (met
unicode-support) en start die grafische windowmanager op maar geen
resultaat. Het gekke is dat alle letters die ik intik wel op het scherm
verschijnen op tty7, zodra ik met 'init 3' de grafische omgeving
afsluit. Blijkbaar ligt het dus niet aan het toetsenbord. In de virtuele
terminals tty1-tty6 werkt het toetsenbord verder ook uitstekend. Ik kan
alles doen in bash. Hoe krijg ik het toetsenbord aan de praat in X? Wie
weet raad?

groeten
Paul