[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Okt 9 21:56:20 CEST 2006

"Roeland Th. Jansen" wrote:

> Die discussie is heel persoonlijk.

> Er zijn zat computers te vinden die vrijwel geen geluid maken. HP heeft
> er hele leuke voorbeelden van.

Je bedoelt Compaq/HP? Ik heb daar ooit wel eens een Compaq Evo gezien
in een piepklein kastje. Da's inderdaad ook een idee voor een simpel
werkstationnetje.

> Ik zou in ieder geval dat soort apparaten de deur uitdoen en een of
> ander klein, weinig etend kastje kopen die alles doet voor je.

Mijn huidge 'firewall' is gebaseerd op een piepkleine Linux-distributie
die vanaf een floppy in RAM geladen wordt en die verder vanuit RAM werkt.
Geen geluid van de hard disk dus want die zit er niet meer in. Mijn
idee voor een vervangen van dat ding zou zijn _of_ een kant-en-klaar
apparaatje met bijv. OpenWRT (zoals Huub Reuver verderop in deze draad
suggereert) _of_ een mini-itx-achtig ding met twee (of drie) NICs waarvan
minimaal eentje met PXE kan booten. Dan kan ik die hele router (kernel
+ ramdisk) op een andere server prepareren en bij elke boot via PXE met
een vers image werken, vanuit RAM dus ook weer geeen geruis van de disks.

> Ik heb een GS1016 van ZyXEL met een klein fannetje erin, die ik
> nauwelijks hoor. Je kunt d efan er uit halen en een andre eproberen die
> minder luidruchtig is... of je scoort een kleine switch idd zonder fans
> erin. de meeste non-19" gevallen denk ik dan.

Ik moet nog maar eens goed zoeken naar een fanless switch. Ik heb ze
wel gevonden in 8 poorts, maar 16 of meer klinkt allemaal als 19" spul,
dus wat je zegt: plat en gierende ventilatoren.

> je kunt verder proberen lawaaierige systemen te voorzien van andere
> types cooling, bijvoorbeeld heatpipes met een andere fan.
>
> Een 19" server thuis is in ieder geval meestal goed voor veel geluid.
> Weinig ruimte etc, dus draaien de fannetjes hoge toeren.
>
> ik heb wel eens een 19" systeem geleverd die je door het hele huis
> hoorde...

Dat was toch zeker de dieselgenerator die je hoorde, niet de switch?

;-)

(Terzijde: ik zag dat deze week een dieselgenerator in de aanbieding
was bij de Makro. Mmmmm... ik geloof niet dat ik dat moet willen)

Dank voor je reactie.

--Peter Fokker

--
This .sig intentionally left blank.