[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Okt 9 22:38:24 CEST 2006

"Hugo van der Kooij" wrote:

> Ja. Als je plat gaat dan ga je tenminste met z'n allen. Ik heb minder dan
> 100% uptime gezien bij diverse colo's omdat iemand een blunder beging bij
> onderhoud op de no-break installatie. (Het schijnt lastig te zijn om de
> juiste accu's in de juiste volgorde te vervangen. ;-)

Ik neem aan dat je een vergelijkbaar verhaal in een recente aflevering
van Risks hebt gelezen: http://catless.ncl.ac.uk/Risks/24.39.html#subj8
en in volgende afleveringen van Risks een hele discussie over dit
soort fail-safe (?) beveiligingen, met tot slot nog
http://catless.ncl.ac.uk/Risks/24.43.html#subj6 over een puur
mechanisch probleem met de voeding van de servers ;-).

> Maar thuis kan de lokale energie leverancier ook zo maar een probleem
> hebben dus dat mag niet uitmaken.

Dat gebeurt naar mijn gevoel steeds vaker, ondanks de geruststellende
woorden van de bovenbazen bij de leden van EnergieNed of hoe dat
tegenwoordig allemaal mag heten (ik stam nog uit de tijd dat je een
SEP (Samenwerkende Elektriciteits Productiebedrijven) had, maar ik
constateer tot mijn verbazing dat SEP.NL niet in gebruik is anders dan
bij een domeinkraker.)

> Wat ik wel grappig vind is dat een fiks deel van mijn hosting kosten
> blijkbaar moet zitten in de energie rekening.
>
> Nadeel van hosting is bandbreedte gebruik. Thuis van alles opslurpen is
> geen issue zolang je ISP je niet zat is. Maar in een hosting centrum kun
> je snel een fiks hogere rekening verwachten als je boven je toegewezen
> gebruik zit.

Tja, ik denk dat de winst zit in de kosten voor overschrijden van je
maandelijkse debiet en de energiekosten van de ISP zou je op die manier
kunnen afboeken als "verkoopkosten". Vergelijkbaar met het onder de kostprijs
verkopen van inktprinters en vervolgens hele dure inkt verkopen.

--Peter Fokker

--
This .sig intentionally left blank.