[linux] Re: waar blijven mijn rsync data?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Okt 30 12:37:16 CET 2006

On Sat 28 Oct 2006, joop gerritse wrote:

> Hieronder staat het betreffende module in rsyncd.conf. Aanvankelijk
> is /home/backup/users leeg, en als ik van een andere machine rsync verwacht
> ik dus dat effectief alles gekopieerd wordt. In verbose mode zie ik inderdaad
> een enorme rij berichten langskomen. Ik zie ook met df dat er ruimte in
> gebruik genomen wordt, maar /home/backup/Users blijft leeg!

Is het /home/backup/users of /home/backup/Users ? Lijkt op een detail,
maar als je die in het echt ook verwart... Kleine moeite om nauwkeurig
te zijn in wat je schrijft, maar het kan heel veel over en weer gepraat
schelen.

> Met updatedb en locate zoeken op een paar unieke bestandsnamen van de bron
> levert ook niets op..

:-)
Is het niet makkelijker (en sneller!) om direct "find /home/backup/Users
-name ..." te gebruiken?

> Het is vast iets heel onnozels, maar ik kom er even niet uit -- heeft iemand
> een suggestie?
>
> [Users]
> path = /home/backup/Users
> comment = User homedir backup
> uid = jjge
> gid = jjge

Ik neem aan dat je van verschillende users de homedir wilt backuppen (de
target directory heet immer "Users" -- meervoud); dan is uid = jjge niet
zo handig; uid = root zou beter zijn.

> rsync --verbose --progress --stats --compress --recursive --times --perms --links\
>  /mnt localhost::Users

-a dekt --recursive --times --perms --links, en ook nog eens --devices,
--owner, --group, wat helemaal geen kwaad kan.

--compress is je reinste onzin als het lokaal blijft en niet over een
(relatief traag) netwerk verbinding hoeft; je zit zo dus flink te
vertragen.

--verbose samen met --progress is niet zo zinvol (maar maakt verder niet
uit).

> Dus de client zit op dezelfde machine als de server, en het te synchroniseren
> volume is gemount op /mnt

> rsync --daemon

En als je "rsync localhost::" doet, zie je dan wel die Users module
gelist? M.a.w., leest rsync wel die rsyncd.conf die jij denkt dat ie
leest? Start rsync anders als "rsync --daemon --config=/etc/rsynd.conf"
(pas uiteraard de config filenaam aan indien nodig).

Laat wat cut & paste voorbeelden zien van wat er nou echt gebeurt. Neem
een klein source dir zodat je alles integraal kan posten. (Ik snap nooit
waarom mensen liever 1000 woorden er omheen praten ipv. gewoon laten
zien wat ze doen... maar al te vaak wordt dus dan toch net wat anders
gedaan dan verteld werd.)

Paul Slootman