[linux] Internet bankieren (Was: Re: typische postbank-zakelijk ervaring)

Remko Bolt remko op cluebox.org
Zo Feb 11 16:11:29 CET 2007

Hugo van der Kooij wrote:
> Ik zou de postbank ook wijzen op de consequentie van het beperken van
> hun klanten kring. In dit soort zaken stem ik met mijn voeten. Ik
> loop naar een concurrent die wel de dienstverlening levert waar ik op
> zit te wachten.

Dat heb ik dus een paar jaar geleden gedaan toen die vreselijke site van
de postbank mij het internet bankieren belette. Inclusief
daarvoorafgaande e-mail over W3C standaarden enz. Toen kreeg ik dus een
 antwoord over hoe ontzettend ingewikkeld en moeilijk het is om een site
te maken die `alle browsers' ondersteunt.

Helaas behoor ik tot een zeer klein groepje (3%?) die niet over IE
beschikt dus op mijn reactie dat ik dan `per omgaande' mijn rekening
wilde opzeggen kreeg in een `OK, geregeld!' antwoord...

Sindsdien heb ik met veel plezier en succes bij de ABN-AMRO
geinternetbankierd. Wegens omstandigheden ben ik echter op zoek naar een
andere bank en overweeg, vanwege die leuke zweedse dame, de Rabobank.
Iemand daar ervaringen mee? (met internet bankieren bedoel ik :-)

De ABN werkt met een klein apparaatje dat samen met je pinpas en pincode
een inlog code genereert. Dat werkt heel gemakkelijk en veilig, ook
onderweg (en elk filiaal heeft zo'n ding liggen dus geen probleem als je
je codegenerator niet bij je hebt). Bij de DSB heb ik een internet
spaarrekening gehad. Dat werkte met een username/password combinatie
plus een lijst met codes. Een stuk minder veilig. Weer inloggegevens die
je moet onthouden en zo'n lijstje neem je ook niet mee op pad.