[linux] Re: met enige ergernis

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Feb 20 17:14:55 CET 2007

On Tue 20 Feb 2007, Peter Vollebregt wrote:

> Het ligt bepaald niet alleen aan ons (de NLLGG), maar we hebben gemerkt
> dat dit voor mensen een grote hindernis begint te worden om aan deze
> lijst(en) deel te nemen. En dan schiet het zijn doel voorbij.
>
> We willen hier iets aan gaan doen, maar dat zal zeker niet meteen zijn.
> In elk geval staat het voor de komende vergadering van het dagelijks
> bestuur (a.s. vrijdag) op de rol.

De mail servers van demon komen (kwamen?) ook regelmatig op de sorbs
lijst; ik had begrepen dat je als ISP moet betalen om jezelf van de
lijst te laten verwijderen, wat iig bij mij als chantage overkomt en wat
demon IMHO terecht weigert te doen. Misschien is het bij @Home ook
hetzelfde aan de hand.

Je kunt als ISP wel je best doen, maar niet voorkomen dat er eens door
een klant (via een zombie or whatever) via jouw uitgaande mail relay
gespammed wordt. Om dan steeds te moeten betalen om jezelf van de lijst
te laten halen gaat dan erg ver (een bericht dat de desbetreffende klant
uit de lucht is gehaald zou genoeg moeten zijn).  Zo kan ik ook geld
verdienen: zet een (goeie?) RBL op, wacht totdat genoeg mensen er
gebruik van maakt, en laat dan betalen om jezelf van de RBL af te halen
(desnoods af en toe een grote ISP er op zetten :-)

Ikzelf gebruik http://psbl.surriel.com/ (van Rik van Riel), en ik moet
zeggen dat die fantastisch werkt, en nog niet gemerkt dat ie te snel
positief is (itt. andere RBLs).

Paul Slootman