[linux] Re: Hakken die mijn systeem mij zet

Di Jul 24 19:39:07 CEST 2007

> Je kunt om te beginnen die (IMHO onzinnige) regelmatige check van je
> ext[23] filesystems uitzetten: tune2fs -i 0 /dev/hda1 enz.
>
> Daarna zorgen dat meteen na het opbrengen van je netwerk interface de
> tijd met NTP goed gezet wordt. Als dat geen optie is, schrijf desnoods
> een file weg met huidige datum/tijd bij shutdown, en gebruikt die tijd
> bij booten, dan loop je maar een beetje achter :)

Dank je voor de suggesties. Heb echter eerst de wortel van het probleem
aangepakt, en een nieuwe batterij geplaatst. Er is al eerder een discus-
sie over geweest toen Wybo daar iets over heeft gezegd. Hier even de opeen-
volging van door mij uitgevoerde handelingen.
in het kort: nieuwe Lithium batterij erin gezet op een zodanige manier dat
er geen kortsluiting optrad. Met de goede batterij blijft de klok op de
goede stand staan, en treedt er geen filecheck meer op. Met al dit
gemieter is mijn SuSE 10.2 echter van slag, zodat ik dit verstuur van
10.1, en zoda-
delijk 10.2 weer opnieuw installeer.  Die Lithium batterij heb ik
vervangen omdat ik na een bios-flash foutmeldingen kreeg die volgens
google te wijten konden zijn aan onvoldoende spanning van de batterij. Die
heb ik vervangen, en dat is een operatie die je met de nodige
voorzichtigheid en precisie uit moet voeren. Vandaag heb ik een nieuwe
batterij gehaald, en eerst een aan-
tal keren geoefend met de oude. En de computer niet op de grond gelegd
maar op een tafel. En nu ging het wel goed. (Wanneer je dit met één hand
moet doen kun je blijkbaar makkelijk kortsluiting veroorzaken, en de
lithiums sterven snel).
Ben dus weer in business, en ga mijn 10.2 weer opnieuw op mijn systeem
zetten. Dan doet thunderbird het hopelijk weer. (Neem aan dat daar de
reden zit van de niet-ontvangen post. Op het ogenblik doe ik het met
webmail van xs4all.)

-W-
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl