[linux] Re: Hakken die mijn systeem mij zet

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Di Jul 24 19:51:39 CEST 2007

Julien Michielsen wrote:
> delijk 10.2 weer opnieuw installeer.  Die Lithium batterij heb ik
> vervangen omdat ik na een bios-flash foutmeldingen kreeg die volgens
> google te wijten konden zijn aan onvoldoende spanning van de batterij.

De batterij houdt een stukje ram (`CMOS`) op spanning met daarin wat
instellingen. De batterij is vooral handig als de PC uit staat.
Voor het flashen van je BIOS wordt de voedingsspanning betrokken van de
PSU van de PC. Er is dus weinig relatie tussen een BIOS flash en je CMOS
batterij anders dan dat een update van je BIOS meestal het CMOS
invalideert (d.m.v. checksum vernaggelen) om te forceren dat er defaults
geladen worden i.v.m. eventuele compatibiliteitsproblemen tussen
BIOS-versies. Hierbij even het BIOS in, instellingen nalopen en weer
opslaan. Hierna klopt de checksum en zou er niet meer gklaagd moeten worden.

> tal keren geoefend met de oude. En de computer niet op de grond gelegd
> maar op een tafel.

Met inachtneming van ESD-regulering?

Hopelijk is je board nu stabiel en kun je je concentreren op meer
linux-gerelateerde zaken!

Udo