[linux] Re: Slechte ervaringen met Reiserfs?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Jul 31 13:17:25 CEST 2007

On Tue 31 Jul 2007, Julien Michielsen wrote:

> Liep al een tijdje met de gedachte hier te vragen of er iemand was met
> slechte ervaringen met het Reiserfs. De keren dat ik problemen had met
> een filecheck op mijn systeem was dat alleen vervelend voor de ext?
> delen, want op de reiserpartities was alles goed.

Ik gebruik reiserfs niet meer, met 2.4 kernels was het wel aardig, maar
met 2.6 kernels heb ik te vaak spontane problemen gezien. Als het echt
100% stabiel moet zijn, dan gebruik ik ext3, als het snel moet zijn dan
xfs (bv. voor de NFS partitie voor m'n dreambox, om TV op te nemen).
reiser4 zit ik wat mee te experimenteren, lijkt vooralsnog wel goed en
snel; maar met productie data vertrouw ik het nog niet.

> Nu is het helaas omgekeerd, en geeft een reiser-partitie problemen. De
> kleine partitie (4,5 GB ;-) ) die ik heb aangemaakt om een dvd aan jpegs
> op te zetten kan ik niet mounten vanwege "wrong fs type, bad option, bad
> superblock on /dev/sda9, missing codepage or other error".
> Een reiserfsck klaagt anders:
> reiserfs_open: Your partition is not big enough to contain the
> filesystem of (1206863) blocks as was specified in the found super block.
> Failed to open the filesystem.

Wat doe je precies (dwz. cut&paste van je commando en de output, we
hebben hier al te vaak gezien dat je wat slordig dingen overtypt :-P )

> Een gemakkelijke manier van oplossen zou een herformattering in kunnen
> houden, maar dan moet ik alles weer opnieuw kopiƫren, en dat staat me
> ook niet aan.
> En dan blijft nog de vraag: is ext3 te prefereren boven reiserfs, of is
> de laatste toch wel heel fijn.
> Ennum, iemand een idee wat er mis kan zijn met die partitie?
> De reiserfsck klaagde over  1206863, maar fdisk geeft
> #/dev/sda9            7981        8579     4811436   83  Linux

Ook hier, doe eens cut&paste van de gehele output, want een # vooraan de
fdisk output ken ik niet:

Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40020664320 bytes
240 heads, 63 sectors/track, 5169 cylinders
Units = cylinders of 15120 * 512 = 7741440 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1               1         133     1005448+  82  Linux swap / Solaris
/dev/hda2             134        5169    38072160   83  Linux

Laat ook eens zien wat dmesg te melden heeft over sda*, want het zou bv.
kunnen dat je een partitie aangemaakt / veranderd hebt zonder te
rebooten en dan werkt de kernel nog met de oude grootte...

$ cat /proc/partitions
major minor  #blocks  name

   3     0   39082680 hda
   3     1    1005448 hda1