[linux] Re: "gemakkelijke" usb wlan voor Linux en mijn huwelijk

Zo mei 6 13:51:34 CEST 2007

Aldus schreef Hugo van der Kooij op Sun, May 06, 2007 at 11:21:32AM +0200:
> [...]

IBM hardware werkt met MVS of OS/400, HP hardware werkt met VMS, Apple
hardware met OS X, Sun draait om Solaris, Microsoft X-Box speelt met
Windows, Cisco dozen weten weg met IOS, etc. Helaas is er nog maar weinig
Open Source of anderszins voor Linux ontworpen hardware.

> En wanneer heb jij voor het laatst een "Yes, it works with Linux" logo
> gezien op een product?

Ik kijk niet naar stickertjes op het apparaat, maar naar het support contract
met de fabrikant. Dan is het nog maar afwachten of problemen ook daadwerkelijk
worden opgelost.

> Wellicht moeten we toch eens een 'branding programma' gaan opzetten.

Aan de andere kant geldt: de videokaart in deze PC is afkomstig van een
winkelier die beweert dat-ie Windows ondersteunt, maar als je dan een driver
zoekt voor Windows 2000 (of later), dan krijg je gewoon nee op je rekest.

Onder Linux doet-ie het gewoon. Scanner onder Linux: geen probleem. Tape?
werkt. Printers: als ze Postscript of HPCL praten, dan doen ze het meestal.
De meest gangbare netwerkkaarten worden ondersteund. Zelfs de ingebouwde
WiFi chip op m'n nieuwe Thinkpad werkt gelijk onder Knoppix.

De '64-bits' AMD Opteron chips: geen probleem met Linux. De anderen moeten
eerst Vista kopen en dan nog maar hopen dat drivers e.d. beschikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--
	6 mei: bevrijdingsdag