[linux] Re: UMTS modem

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Mrt 10 11:08:26 CET 2008

Op 09-03-2008 om 21:50 schreef Bart-Jan Vrielink:

> Hoe ironisch is het dat ik een laptop van de zaak heb met UMTS aan
> boord, waarvan de laptop (Thinkpad T61) naar alle tevredenheid onder
> Linux draait, met als uitzondering het UMTS modem... dat ding doet het
> momenteel alleen onder Windows (heb ik me laten vertellen, heb het zelf
> nog niet aangedurfd om hiervoor naar Vista te rebooten).

Over de GPRS/UMTS modems heb ik mij laten vertellen,
dat het eigenlijk "serial port plus modem" zijn.

Wat er in een T61 zit, weet ik niet, maar ik neem aan een PCMCIA kaart.
Vanuit de hoofdCPU zou je een serial port moeten zien. Met minicom kun
je controleren of er een modem achter zit wat AT commandos beantwoordt.

Zie http://umtsmon.sourceforge.net/ voor verdere informatie.

Geert Stappers
Die wil zeggen dat UMTS reeds onder Linux werkt

P.S.
Mocht iemand umtsmon willen "packagen" voor Debian,
dan heeft ie bij deze een sponsor  :-)