[linux] Re: publieke omroep/ silverlight

Mark van Dijk mark op voidzero.net
Di Feb 3 12:26:04 CET 2009

On Monday 02 February 2009 15:51:44 Jelle de Jong wrote:
> Hallo allemaal,
>
> Ik weet niet precies hoe ik de beperkte feedback op deze mailinglijst
> moet interpreteren. Maar ik heb wat verbeteringen doorgevoerd:
> (...)
> Graag jullie feedback,

Ik ben niet zo bekwaam met licenties, gebruikersrechten enz, maar ik weet wel
dat het initiatief van Microsoft om de wereld te silverlighten één van de
zoveelste pogingen is om de wereld te monopoliseren. Bij Novell zal dat wel
niet anders zijn. De twee werken namelijk lekker samen.

Inhoudelijk ben ik het helemaal eens met het idee om dit te veranderen bij de
publieke omroep en ik sta pal achter het initiatief om de publieke omroep niet
langer met dit soort commerciele, ja ik noem het maar bagger, te laten werken.
Flash valt wat mij betreft onder dezelfde noemer hoewel Adobe ten minste nog
in Linux werkt, dus een paar kudos verdienen ze. Maar zelfs mplayerplug-in
werkt prima in Linux en is zelfs in staat om wat van die proprietary codecs
weer te geven.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de publieke omroep, door de
silverlight-stap te zetten inderdaad niet langer zo publiek is als het was. En
dat hier iets tegen moet gebeuren, da's zeker.

Even offtopic: over de vete tussen Microsoft en "de rest van de wereld" vond
ik laatst een interessant artikel:
http://digg.com/linux_unix/Microsoft_on_Intel_s_Anti_Linux_This_is_a_Nightmare?FC=PRCT0

Anyway, je zal niet zo veel aan me hebben zodra het gaat om het benaderen van
de publieke omroep of wat voor partij dan ook. Neemt niet weg dat ik iedereen
die probeert om gebonden software als silverlight van het web af te krijgen
van harte ondersteun. Zelfs met OSS is geld te verdienen. In mijn ogen heeft
dit de toekomst omdat het zo veel menselijker is dan de agressie waarmee
Microsoft en al die andere bigmoneycorps ons proberen te verleiden.

Hartelijke groet,
-Mark.