[linux] Re: [bestuur] Re: [Vrijschrift-Kern] Re: publieke omroep/ silverlight

Casper Gielen casper-nllgg op gielen.name
Di Feb 3 15:49:36 CET 2009

Roeland Th. Jansen wrote:

> ik heb gisteren twee mannen van Novell gesproken en ze doen anders echt
> hun best om het net zo goed(of slecht) te maken als silverlight. Het
> werd zelfs aangeprezen als een volwaardig alternatief. Inderdaad, omdat
> MS meehelpt de interoperability etc voor elkaar te krijgen.

Moonlight is maar de helft van het verhaal. Met Silverlight op zich heb
ik weinig problemen. Het venijn zit in de codecs die Silverlight
gebruikt. Als Moonlight gebruiker heb je nog steeds die codecs nodig. En
hoewel je in theorie tussen verschillende codecs kan kiezen, wordt in
praktijk alleen .wmv gebruikt (vanwege DRM).
Als Linux gebruiker ben je dan wederom afhankelijk van closed source
codecs die nog in handen van Microsoft zijn ook.
--
Casper Gielen