[linux] Re: Hoe stop ik een eindeloze at job?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Feb 17 19:03:50 CET 2009

On Tuesday 17 February 2009 17:41:53 Paul Slootman wrote:

> cron / at logt altijd al, ik vind het meestal terug in /var/log/syslog.
>
> Verder vind ik het niet zo gek dat als je een eindeloze script start,
> dat ie blijft draaien. Verder zal die pas uit de at queue gehaald worden
> wanneer die klaar is, dus geen wonder dat na een reboot de script weer
> vrolijk gestart wordt.

Zoals ik al aangaf atq gaf niets te zien, noch als root, noch als gewone
gebruiker.

> Dat ie niet met ps ax te zien was, lijkt mij overigens sterk. Ik vind
> ps faxu een stuk beter dan ax, omdat je ziet welke processen door welke
> gestart zijn; het is dan een kwestie van 'atd' opzoeken en kijken wat
> die gestart heeft.

Dat zal ik onthouden voor een volgende keer; overigens heb ik inmiddels al
gezien dat hij wel in ps ax stond (althans de sleep 60 stond in de process
table). Maar kill had alleen het effect van een extra cycle, waarna de
volgende kill weer gescheduled werd.

> Tenslotte staan de at jobs in /var/spool/cron/atjobs/; die .SEQ file
> die je verwijderd had bevat het volgnummer (sequence) van de jobs, dus
> nu begint ie weer bij 1...

Dat dacht ik ook al, maar er stond echt niets anders in (bij Slackware is
het /var/spool/atjobs/ )

Ik heb natuurlijk ook de crontabs van mezelf en van root nagekeken, maar de
mijne is helemaal leeg (0 bytes), en in de root crontab staat alleen bekend
spul. En onder /etc heb ik vooralsnog ook niets gevonden.

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11