[linux] Re: welke mail client onder xfce

Richard ml op radoeka.nl
Di Aug 27 23:08:15 CEST 2013

Op dinsdag 27 augustus 2013 21:23:10 schreef Hans Paijmans:

> Ik gebruik KDE omdat ik het gewend ben. Maar de PIM ervan, waar Kmail
> deel van uitmaakt, is een verschrikking. En dat ligt aan Akonadi, de
> database die eronder zit.

Akonadi is geen database, het is een interface.  Akonadi kan verschillende
databases gebruiken. Akonadi interfaced allerlei verschillende email
protocollen (imap, pop, verschillende versies daarvan en implementaties
daarvan, naast contact en agenda data, ldap access) aan de ene kant, en biedt
aan de andere kant 1 interface (bus) aan waar applicaties gebruik van kunnen
maken. Dit beperkt zich trouwens niet tot alleen KDE applicaties, Evolution
kan hier bijvoorbeeld ook gebruik van maken.  Voordeel?  Applicaties hoeven
niet allemaal hetzelfde email protocol driver te ontwikkelen en te
onderhouden.  Hierdoor kunnen de beperkte ontwikkelaar resources beter worden
ingezet.  Doordat applicaties nu via 1 gestandardiseerde (desktop) interface
(bus) kunnen communiceren, is het nu eenvoudig om bijvoorbeeld een email als
gelezen te markeren en dit, op hetzelfde moment naar andere applicaties
(desktop widgets en dergelijke) te pushen.  Applicaties gebruiken dezelfde
datastore.  Denk aan bijvoorbeeld Evolution en kmail2, deze gebruiken nu 2
verschillende datastores, maar gebruiken zij beide Akonadi dan is er maar 1
datastore nodig.  Het voordeel van 1 datastore is vooral van groot belang op
mobiele devices, waar minder resources (geheugen, CPU power, bandbreedte)
beschikbaar zijn.
Accont configuratie is maar 1 keer nodig, ook wel prettig.
http://blogs.kde.org/node/4503

Maar, eerdere berichten lezend schijnt dat Akonadi is gemaakt om gebruikers
dwars te zitten en er een grote warboel ala MS van te maakt.  Het zij zo, dat
ligt dan uiteraard aan Akonadi en niet ergens aan ;)  Desalniettemin hoop ik,
dat jullie het bovenstaande interessant vinden om te lezen.

--
Richard