[linux] Re: xs4all smtp autorisatie probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Aug 30 09:57:49 CEST 2013

On Fri 30 Aug 2013, Bart-Jan Vrielink wrote:

> Ik zie nergens in deze configuratie dat authenticatie is
> geconfigureerd. Dit zul je eerst moeten instellen, voordat het gaat
> werken. Zie http://www.postfix.org/SASL_README.html. Het meeste in dat

Stokpaardje van mij: zet aub een spatie tussen de html en de punt in
zo'n geval, dan werkt het als ik de url direct overklik in m'n browser.

Daarnaast: volgens mij heeft SMTP AUTH niet zo veel te maken met SASL.
Misschien werkt het dan wel gewoon hoor, ik ben meer een exim man en dan
hoef je niks met SASL te doen.

SMTP AUTH is heel simpel:

telnet smtp.xs4all.nl 25
EHLO ikke
AUTH LOGIN
hier base64-encoded username
hier base64-encoded password

Zie http://www.ndchost.com/wiki/mail/test-smtp-auth-telnet .

Overige opmerking die ik wel kwijt wil:
Als je van buiten het xs4all netwerk gaat inloggen op een server bij
xs4all, zorg dan wel dat dat over een encrypted lijn gebeurt. Dus
connecten op smtp.xs4all.nl port 587 en dan TLS aanzetten. Ik richt mijn
(exim) servers ook altijd zo in dat je niet eens _mag_ inloggen als je
geen TLS gebruikt (het wordt dan niet aangeboden). Je zou niet de 1e
zijn die z'n laptop in een internet cafe in Thailand gebruikt om mail
via xs4all te versturen, met als gevolg dat een uurtje later spam via
z'n account verstuurd werd.

Paul