[linux] Re: nieuwe pc of moederbord

Za Sep 13 12:43:53 CEST 2014

Aldus schreef paai op Sat, Sep 13, 2014 at 10:37:26AM +0200:
> Het is alweer tien jaar geleden dat ik me een PC aanschafte en ik wil
> wel weer eens een nieuwe. Indertijd kon je gewoon iets kopen (desnoods
> bij de ALDI) wat je leuk leek en er redelijk zeker van zijn dat Linux
> met wat prutsen lopend te krijgen was. Ik heb het idee dat dat nu niet
> meer zo is.
>
> Heeft iemand specifieke suggesties waar ik op moet letten? Is het
> voldoende als de UEFI uitgeschakeld kan worden, of zitten er daarna ook
> Gotcha' verstopt?
>
> Paai

Het is alweer een tijd geleden dat ik een oude PC probeerde te upgraden
met een nieuw moederbord. Sindsdien koop ik gewoon een compleet systeem,
dat levert meer kwaliteit voor minder geld. Overigens blijft een Aldi
PC zonder Windows nog steeds een Aldi PC, dus dat lijkt me vragen om
moeilijkheden.

De belangrijkste Linux distributies ondersteunen tegenwoordig UEFI. Het
belangrijkste is de processor: Linux ondersteunt bijv. de nieuwe 64-bits
ARM architectuur, maar Windows niet. We komen nog wel eens problemen
tegen met WiFi, maar de ondersteuning verbetert. Ik heb een tablet met
enkele obscure onderdelen, maar Linux ondersteunt alle onderdelen die ik
nodig heb. Bij printers moet u opletten, maar een apparaat dat HP PCL
of Adobe Postscript ondersteunt werkt doorgaans met Linux.

De C'T waarschuwt dat de nieuwste SATA schijven een sectorgrootte
van 4 KB hebben, die problemen kan geven met oudere versies van Windows
en Linux.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....