[linux] Re: nieuwe pc of moederbord, ongewenst meegeleverd OS

Di Sep 16 16:36:25 CEST 2014

Aldus schreef Julien Michielsen op Mon, Sep 15, 2014 at 04:21:47PM +0200:

> Het moet toch mogelijk zijn dit al in de winkel gedaan te krijgen: "nee dank
> u, het OS zet ik er zelf op. Haalt u maar  € 45 van de rekening af."
> Het zal nog een hele tijd duren eer ik een nieuwe computer koop (mijn
> huidige systeem kan veel meer dan ik nodig heb), en het zal dan ook
> lang duren eer ik amok kan maken over die oplichting van € 45 door
> MS. maar wanneer ik in de schoenen stond van Hans dan zou ik er
> plezier in hebben consumentenbescherming te zoeken tegen deze
> gedwongen aankoop.

Laatst kocht ik een klein computertje en omdat ik geen Windows erbij
hoefde, ging er een stuk van de aankoopprijs af (boven 50 piek). Daarna
een groter model aangeschaft waar het OS niet in de basisprijs is
inbegrepen. Daarop is Linux ondersteuning wel mogelijk, maar een tikje
prijzig (voor consumentenbudget).

Bij Apple is het veel erger: inderdaad krijg je je i-paraat altijd met
hun OS, maar software is alleen te koop in de App Store van meneer Cook
en die stelt hoge eisen aan de software.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....