[linux] Re: nieuwe pc of moederbord

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Sep 14 10:51:24 CEST 2014

On Sun 14 Sep 2014, Udo van den Heuvel wrote:

> Een 3TB disk met  gpt partitietabel schijnt met b.v. syslinux/extlinux
> gewoon bootbaar te zijn... (!)

GDT partitietabel hoort eigenlijk bij UEFI, al schijnen er "gewone"
BIOSen te zijn die ook GDT support hebben juist voor grotere disks.

Dat gezegd, ik heb laatst een Atom systeempje ingericht met 2 x 4TB
disken en dat werkt gewoon met een recente Debian, ook al zou dat
moederbord dus UEFI gebruiken; merk je niet veel van.

UEFI is nodig voor secure boot, maar dat betekent niet dat alle UEFI
systemen alleen secure boot aanbieden; volgens mij was dat Paai z'n
bezwaar tegen UEFI. Bij een "echte" PC winkel zou je nog kunnen vragen
of je mag proberen linux vanaf een USB stick te booten. Lukt dat wel dan
heb je sowieso een oplossing als booten vanaf disk niet lukt :-)

Paul