[linux] Re: hoe krijg ik de returncode voorafgaand aan een pipe?

Paul de Vries paul.de.vries op xs4all.nl
Do Sep 18 14:50:20 CEST 2014

hartelijk dank aan alle meedenkers

On 16 Sep 2014, at 08:29, Hans de Goede <j.w.r.degoede op gmail.com> wrote:

> (...)
> GIYF antwoorden zijn geen antwoorden, want daar zit de juiste search
> phrase niet bij.
>
> Als je daar en tegen op mijn linkt klikt, en dat het eerste resultaat
> aanklikt dan krijg je:
>
> "There is a environment variable called $PIPESTATUS; it's an array that holds the exit status of each command in your last foreground pipeline of commands.
>
> To use:
>
> <command> | tee out.txt ; test ${PIPESTATUS[0]} -eq 0"

dankzij GIYF zag ik ook set -o pipefail, dat bleek voor mij simpeler in te bouwen.

ik had wel gezocht maar blijkbaar niet met juiste argumenten.

mvg paul.