[linux] Re: Jackd support out of the box

Willem Ligtenberg willem op wligtenberg.nl
Zo Jan 18 11:30:50 CET 2015

Hoi Paul,

Dit vind ik toch een beetje ver gaan. Voor normaal desktop gebruik heeft pulseaudio echt veel goeds gebracht. Ik kan me de tijden ervoor ook nog herinneren, wel met GNOME dan, maar toen had ik toch regelmatig issues met audio. De eerste release in Ubuntu was misschien niet geweldig, maar ik had zelfs daar betere ervaring mee dan daarvoor. En sindsdien is het alleen maar beter geworden. Ik kan me nog vaag nachtmerries herinneren met meerdere audio inputs en outputs die niet fatsoenlijk samenwerkten enzo.

Zoiets geldt ook voor systemd. Wil je echt bij het oude sequentiële spul blijven? Ubuntu gebruikt niet voor niets al tijden het eigen ontwikkelde upstart. De oude manier is gewoon hopeloos ouderwets, en gelukkig zijn er mensen als Lennart die zelfs de basis dingen durft aan te pakken. Zodat ook die dingen gebruik kunnen maken van moderne technologieën etc.

Natuurlijk staat je de keus vrij om daar niet in mee te gaan, maar geef mensen als Lennart wel de credit die ze verdienen.

Ik ben er erg blij mee. En toevallig heb ik laatst ook jack nodig gehad (voor een midi elektrische piano) en dan gaat dat gewoon samen. Het is wel wat complex, maar dat lag meer aan jack dan aan pulseaudio.

Vriendelijke groeten,

Willem