[linux] Re: welke vnc server?

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Za Jan 24 18:52:15 CET 2015

op 24 januari 2015 14:00 schreef Hans Paijmans <j.j.paijmans op gmail.com>:

> FreeNX is de open versie van Nomachine. Kort en goed, met NX kun je de
> desktop van een (Unix-)machine hebben op een andere Unix, Windows of Mac
> machine. Razendsnel en zonder concessies. Samen met VMware is NX al
> pakweg vijftien jaar of langer mijn vaste begeleider.

En X2go is weer de opvolger van freenx. ;)

Ik heb er nognog niet veel mee gewerkt, maar de eerste testen zagen er
veelbelovend uit. Ook al omdat het overnemen (meekijken) van een
sessie 'gewoon' werkte. Een detail dat bij mijn test opviel, was dat
de resolutie beperkt was tot wat de videokaart van de 'server' was
beperkt.
Puur op gevoel was de performance beter dan bij VNC.

Mac wordt ook ondersteund:
http://wiki.x2go.org/doku.php/doc:newtox2go

mvg,
   Guus