[linux] Partities

Zo Sep 9 21:41:47 CEST 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Sun, Sep 09, 2018 at 08:31:09PM +0200:

> Als ik u om advies zou vragen wat zou u me aanraden?

Ik adviseer altijd om niet naar advies te luisteren:-)

- raadpleeg de 'Linux' mailing lijst (gratis)
- huur een expert in (duur)
- zoek iemand die het verschil tussen een expert en een beunhaas kent
- volg een opleiding technische informatica (steeds duurder).

> Mijn laptop heeft maar 1 schijf waar 1 partitie gezien word als een 2de
> disk vermoed ik omdat ik schijf 0 en schijf 1 te zien krijg.

Laten we dan maar aannemen dat er 1 harde schijf heeft en dat die
meerdere partities heeft om Linux en Windows te draaien. Waar de
aanduidingen 'schijf 0' en 'schijf 1' naar verwijzen is niet duidelijk
geworden.

> Probeer ik morgen.

Goed idee.

> Synology draait overuren

Laat ons het antwoord alvast verklappen:
stel je hebt partities A, B, C, D die in die volgorde op een harde schijf
staan. Stel verder dat je B niet meer nodig hebt. (de letters heb ik
willekeurig gekozen).

Het gemakkelijkste is nu om partitie B te verwijderen en daarna A te
verlengen met de vrijgekomen ruimte. Daarna kun je het file system op A
vergroten.

Iets moeilijker is om het begin van partitie C naar het begin van de
voormalige partitie B te verleggen en het eind te laten staan. Je moet
dan eerst alle data een stuk naar het begin opschuiven, waarna je het
file system kunt aanpassen.

Als je de partitie D moet vergroten, moet je eerst partitie C een stuk
naar het begin opschuiven (en de grootte gelijk houden), daarna D
opschuiven en D verlengen.

Ten slotte moet je de boot manager instellingen aanpassen.

--

	Boot manager: leidinggevende van een laarzenwinkel of -afdeling