[linux] Partities

Leon van Geel leonvgeel op gmail.com
Zo Sep 9 21:52:07 CEST 2018

Op zo 9 sep. 2018 21:41 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

> Ik adviseer altijd om niet naar advies te luisteren:-)
> Kan ik altijd een ander de schuld geven.

- raadpleeg de 'Linux' mailing lijst (gratis)

Lijkt me een goed idee

- huur een expert in (duur)

Ben ik te eigenwijs voor.

- zoek iemand die het verschil tussen een expert en een beunhaas kent
> - volg een opleiding technische informatica (steeds duurder).

> Laten we dan maar aannemen dat er 1 harde schijf heeft en dat die
> meerdere partities heeft om Linux en Windows te draaien. Waar de
> aanduidingen 'schijf 0' en 'schijf 1' naar verwijzen is niet duidelijk
> geworden.

Bij aankoop waren er 2 partities, 1 van 100 gb en 1 van 400 gb. Ik heb toen
een partie aangemaakt voor linux. Na installatie word de 400 gb partitie
gezien als apartr schijf. En die wil ik met ik verkleinen en wat overblijft
bij linux toevoegen. Maar hoe krijg ik nu dat rest gedeelte toegevoegd bij
de linuxpartitie?

> [...]
>
> Het gemakkelijkste is nu om partitie B te verwijderen en daarna A te
> verlengen met de vrijgekomen ruimte. Daarna kun je het file system op A
> vergroten.
>
> Iets moeilijker is om het begin van partitie C naar het begin van de
> voormalige partitie B te verleggen en het eind te laten staan. Je moet
> dan eerst alle data een stuk naar het begin opschuiven, waarna je het
> file system kunt aanpassen.
>
> Als je de partitie D moet vergroten, moet je eerst partitie C een stuk
> naar het begin opschuiven (en de grootte gelijk houden), daarna D

Maar wat als ze gezien worden als 2 aparte schijven?

> Ten slotte moet je de boot manager instellingen aanpassen.
>
> --
>
>         Boot manager: leidinggevende van een laarzenwinkel of -afdeling

Of kapitein van een boot