[linux] Partities

meine trialero op gmx.com
Ma Sep 10 00:15:04 CEST 2018

On Sun, Sep 09, 2018 at 03:56:34PM +0200, Leon van Geel wrote:
>    Goedendag,
>    OP mijn laptop heb ik een dualboot met Win10 en Linux 18.3
>    onder windows heb ik nog een extra partitie aangemaakt nu te zien als
>    Nieuw Volume.
>    Het rare voor mij is dat D: nu te zien is als schijf 0
>    Nu wil ik een gedeelte van D: gebruiken om mijn Linux partitie te
>    vergroten.

misschien niet het antwoord op je vraag, maar het is denk ik een goed
idee om deze 'rest' te gebruiken als data-partitie die zowel voor
windows als linux te gebruiken is. destijds heb ik daar met mijn dual
boot veel plezier van gehad.

belangrijk is dat je deze nieuwe partitie formattert als FAT32 en een
maximaal acht tekens lange naam aan geeft. op die manier kan windows de
inhoud lezen en gebruiken en linux ook. je kan de gegevens op die schijf
dan dus met beide OS-en gebruiken!

aanmaken van deze partitie kan je doen met GParted in linux. resterende
ruimte aanwijzen en als FAT32 formatteren. in de meeste gevallen wordt
de partitie automatisch herkend en aangekoppeld.

//meine