[linux] Partities

Ma Sep 10 09:47:48 CEST 2018

Aldus schreef paai op Mon, Sep 10, 2018 at 09:27:08AM +0200:

> CP/M! Beelden uit mijn kinderjaren! Assembly en BDOS calls... Wat ging dat
> ongelooflijk snel vergeleken met 'gewone' talen. :-)

In mijn herinnering werkte CP/M met floppy discs en die kon je niet
partitioneren.

Windows NT werkt met namen zoals
\\?\Device\Harddisk0\Partition0

(dat zou dan /dev/sda1 worden).

Probeer onder Linux eens
	ls -d  /sys/class/scsi_disk/*/device/block/sd*/sd*

Onder Windows gebruik je het commando 'diskpart' in plaats van 'fdisk'.
Voor info, zie: https://ss64.com/nt/diskpart.html

Onder DOS kon je een betand afdrukken met
	COPY C:\INBOX\PAAI.BRF \DEV\PRN

Alleen zul je de \\Device directory niet aantreffen in Winfile.exe.

Windows kent 'virtual discs', die je kunt vergelijken met de 'loopback
mount'  van Linux. Je gebruikt die bijvoorbeeld om een ISO image file
op je harde schijf als een nieuw block device te presenteren.

(het was ooit de bedoeling dat deze lijst over Linux zou gaan...)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together