[linux] is deze usb-disk te repareren?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Sep 12 15:56:26 CEST 2018

On Wed 12 Sep 2018, Julien Michielsen wrote:

> Een hele tijd geleden heb ik bij de Aldi een USB disk gekocht.
> De specificaties ervan herinner ik mij niet, denk dat het
> 1 of 2 Gb was.  Ik kan die disk niet benaderen: het zou

1 of 2 TB (grote B voor "bytes", kleine b is "bits") lijkt mij
waarschijnlijker; het is al heeeel lang geleden dat ik 2GB disks in
handen had, volgens mij was er toen nog maar net USB.

> kunnen dat er een corrupte MBR op staat. Ik vraag me af of
> er een fatsoenlijke usb-disk van te maken is. Ik kan er
> echter niets mee, en gooi het hier maar op de lijst.
>
> Beginnend met gdisk:
>
> sudo gdisk /dev/sdvb
> [sudo] password for julien:
> GPT fdisk (gdisk) version 1.0.3
>
> Problem reading disk in BasicMBRData::ReadMBRData()!
> Warning! Read error 22; strange behavior now likely!

Hier kun je al stoppen; als je niks kan lezen, dan zul je
hoogstwaarschijnlijk ook niks kunnen schrijven.

Nu vind ik /dev/sdvb wel een hele typische naam voor een USB disk.
Ik ken systemen die tot /dev/sday komen maar die hebben dus dan
sda t/m sdz, en daarna sdaa t/m sdax (inderdaad, 50 disken).
Ik ga even niet uitrekenen hoeveel disken je moet hebben voor sdvb :)

Weer even on-topic: verschijnt op het moment van inpluggen en daarna
fdisk starten nog nieuwe meldingen in de output van dmesg?  Bij Debian
(en vermoedelijk Ubuntu) kun je 'dmesg --follow' doen om nieuwe
meldingen direct in beeld te krijgen, anders moet je het 2 x aanroepen
en kijken wat erbij gekomen is.  Die meldingen zijn het belangrijkst als
je wilt weten wat er aan de hand is.

Paul