[linux] Fwd: Re: is deze usb-disk te repareren?

Do Sep 13 08:21:38 CEST 2018

Daniel C. von Asmuth schreef op 2018-09-12 16:14:
> Aldus schreef Julien Michielsen op Wed, Sep 12, 2018 at 03:16:06PM
> +0200:

> Dat is al bijna museum-waardig.

Wanneer je hier op de "1 of 2 Gb¨ duidt: dat was een vergissing.
Zoals Paul schreef: dit moest Tb zijn.

> De 'quick & dirty' methode is
> 	dd if=/dev/sdb of=/dev/null
> of
> 	dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
> Dat laatste zorgt er inderdaad voor dat alle data weg is.

Dat laatste is niet erg: ik denk er nooit iets heen geschreven
te hebben. Het enige dat ik wil bereiken is het benaderen van
de disk. De uitvoer van de operatie was

/home/julien/t# dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
dd: writing to '/dev/sdb': No space left on device
1+0 records in
0+0 records out
0 bytes copied, 0.000168972 s, 0.0 kB/s

> De verwachte uitkomst is een lange lijst van foutmeldingen die je
> vertellen dat het apparaat kassie wijlen is.
De output zag er niet gezond uit, maar ook weer niet zeer ongezond:
het lijkt mij dat de disk niet gelezen kan worden omdat er geen
mbr op staat. (of is dit onzin?)

  En anders wordt het tijd
> om de schijf te testen, gebruik bijvoorbeeld smartctl.

dat heb ik ook gedaan:

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Western Digital Green
Device Model:     WDC WD30EZRX-00DC0B0
Serial Number:    [No Information Found]
Firmware Version: [No Information Found]
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   [No Information Found]
Local Time is:    Thu Sep 13 07:40:44 2018 CEST
SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 82-83 don't show
if SMART supported.
SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 85-87 don't show
if SMART is enabled.
A mandatory SMART command failed: exiting. To continue, add one or more
'-T permissive' options.

Ik denk dat dit er niet "vernaggeld" uit ziet, en ik blijf erop
hopen dat de disk te repareren is. Alleen heb ik geen idee
hoe dit aan te pakken.  Heb je nog een goede hint, of zou je
er mogelijk zaterdag aan willen sleutelen?

Dank!l

--
-W-
Julien Michielsen