[linux] Waarom lust mijn notebook de SD-kaart niet?

meine trialero op gmx.com
Do Sep 20 17:21:58 CEST 2018

On Thu, Sep 20, 2018 at 12:52:48PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Vorige week zaterdag heb ik op de markt een SG geheugenkaart gekocht.
> Thuis in mijn computer gestopt om te kijken "of hij het deed", en de
> kaart werd niet herkend.  (Ook niet in een digitale camera, waarvoor
> ik de kaart eigenlijk had bedoeld.

is herkenbaar, SD kaartjes die in sommige apparaten wel en normaal
herkend worden en in andere inclusief je Linux box niet.

de 'truuk'  die ik eens gehoord en uitgeprobeerd heb: maak met een
appraat dat de kaart wel herkent een foto of zet er op een computer een
notitie oid op. op de 'e'en of andere manier triggert dat de
leesbaarheid op andere apparaten.

'truuk' 2: formatter de kaart opnieuw in een apparaat dat de kaart wel
herkent. je zou aan die kennis kunnen vragen of ze dat voor je wil doen.
deze truuk werkte in mijn geval altijd.

> [21054.512873] mmc1: card never left busy state

het lijkt er op dat deze kaart niet goed is ge-umount. dat kan in
sommige en technisch niet nader te onderbouwen gevallen problemen met de
leesbaarheid opleveren. de kaart verkeert in een staat dat 'ie nog
gelezen wordt.

> Ik kan geen "mmc1"-device vinden onder /dev, en ook onder
> /media/julien is de kaart niet zichtbaar.

er kan een veelheid aan mountpoints onder /dev zijn dat door je systeem
gebruikt wordt, is meestal zoeken tot je het opgeeft en totaal verdwaald
bent. de naamgeving van die kaart kan op van allerlei manieren onder
/dev anders zijn dan ergens anders.

heb je GParted of Gnome Disks al geprobeerd? net name die laatste tool
is erg krachtig en 'ziet' ook volumes die niet gemount zijn.

terugbrengen en je geld terugkrijgen is 'e'en ding, de kans dat het je
bij een ander kaartje ook gebeurt is > 0

//meine