[linux] Mailadres aan de correcte gebruiker koppelen in Postfix

Do Jun 6 15:10:12 CEST 2019

Aldus schreef jordydeweer op gmail.com op Thu, Jun 06, 2019 at 02:00:08PM +0200:
> Beste Linux-mensen
>
> Ik probeer op een Debian-machine, waarop Virtualmin/Webmin/Usermin
> geïnstalleerd staat een mailserver te installeren. Ik heb een virtuele
> server aangemaakt en daar een mailgebruiker aan toegevoegd. Daarna heb ik
> het betreffende e-mailadres aan de gebruiker gekoppeld in User Mappings.
>
> Jammer genoeg loopt er iets fout, want ik krijg volgende melding:
>
> <jordy-example.com op com> (expanded from <jordy op example.com>): Host or domain
>
> name not found. Name service error for name=com type=AAAA: Host
>
> found but no data record of requested type

Ik begrijp de vraag niet helenmaal, maar het antwoord lijkt me
duidenlijk: er bestaat wel degenlijk een DNS domein 'com', er
zijn wel nameservers, maar geen host IP adres geassocieerd met die naam.

> Ik vind absoluut geen oplossing voor dit probleem. Ik heb in de
> DNS-instellingen van mijn domein weldegelijk een MX-record ingesteld.

Er bestaat overigens ook een DNS domein 'example.com': een naam die je
in boeken wel eens tegenkomt. Ik denk niet dat bovengenoemde domeinen
van u zijn. Er bestaat ook een domein dewsystems.be, en daarvoor vond ik
een MX record in DNS, dat verwijst naar mx.transip.email. Die laatste
naam heeft zowel IPv4 als IPv6 adressen. Zijn dat de correcte adressen
van uw Postfix server?

Ik heb wat meer ervaring met Sendmail. Het is merkwaardig dat uw mail
server berichten acccepteert voor het domein example.com. Sendmail
raadpleegt voor inkomende berichten het bestand /etc/aliases. Als daar
een regel wordt aangetroffen met de inhoud

jordy:	jordy-example.com op com

dan zal zal de server berichten voor 'jordy' proberen door te sturen
naar het adres genoemd in de rechter kolom.

Meer informatie?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--