[linux] server sided safety

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 1 12:11:55 CET 2019

On Fri 01 Nov 2019, Jan Weijdt wrote:

> Probleem in mailbox:
> Sinds ca. 2 maanden elke nacht om ca. 02.00 uur een mailtje van een obscure
> bron, waarvan tot nog toe alleen gebleken is dat de sender gehost wordt op
> een server in Cyprus.
>
> Op een andere machine draai ik Win10, waar ik voor dat spamgedoe de
> oplossing heb gevonden bij het progje Mailwasher. Hiermee kunnen de mailtjes
> op mijn incoming server worden bekeken en ook ge-delete, zonder ze in mijn
> eigen mailbox te krijgen.  Ideaal.
> Jammer, dat Mailwasher alleen onder Windows werkt en niet onder Linux.

Zoek je nou iets wat je op je linux server kan draaien om mails uit je
mailbox te verwijderen? Wordt de mail ook gehost op die server? (Lijkt
mij niet, aangezien je een ziggo adres gebruikt.)

Als je inderdaad een eigen mailserver hebt waar je mail op binnenkomt,
dan is het heel simpel gewoon in je MTA (mail transfer agent) een
bepaalde afzender te blokkeren. Ik gebruik sinds vorige eeuw exim (ok,
kan zijn dat het toen nog smail was :-) en daar gooi ik ongewenste
afzender adressen in /etc/exim4/local_sender_blacklist en klaar.

Dus misschien moet je wat duidelijker vertellen waar je wat precies wilt
doen.

Paul