[linux] pan newsreader: welke poorten openen in firewall

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Wo Jan 15 17:20:59 CET 2020

Het lukt mij niet pan (nieuwsnet-lezer) te laten werken op
mijn computer.  Start ik pan op dan krijg ik in kort
het pan-scherm te zien, met een aantal nieuwe berichten.
Heel snel daarna (minder dan een seconde later) valt pan
weg, met een segmentfault.
Ik ging met mijn notebook naar een kennis toe, om zijn
advies te vragen.  Ik startte pan op, en pan bleef staan,
zondet weg te vallen vanwege de segmentfault.  Men kennis zei
daarop: het enige verschil met mij thuis kon - in zijn
opinie - zijn dat er een andere wifi was. Daarom kon ik
- dacht hij - mijn notebook met een kabel verbinden met de
modem.  Zo gedaan, en met spanning pan opgestart. Dat viel
even snel weg na opstarten van pan als onder wifi.  Daar zat
het probleem dus niet.  Kennis gebeld of hij een idee had
waar het hem dan in kon zitten.  Na enige tijd denken kwam
hij met het idee dat het protocol anders kon zijn, en dat
kon betekenen dat mijn firewall de werking van pan verhin-
derde.  Ik weet hoe ik onder de firewall een poort open kan
zetten, maar ik weet niet welke poorten ik open moet zetten.
Ik denk ook het bestand /etc/ntp.conf aan te moeten passen,
maar vind de bijbehorende man page nogal ingewikkeld.
Iemand die hier ervaring mee heeft, en mij op het goede pad
kan helpen?
Bij voorbaat hartelijk dank,
Julien

--