[linux] badblocks, e2fsck -c en mkfs

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Feb 14 20:56:28 CET 2021

On 14-02-2021 20:22, Guus Snijders wrote:
> Op zo 14 feb. 2021 17:23 schreef paai <j.j.paijmans op gmail.com
> <mailto:j.j.paijmans op gmail.com>>:
>
>     Ik begrijp dat er twee manieren zijn om bad blocks op een harde
>     disk te
>     vinden: badblocks en e2fsck -c.
>     [...]
>
>     Nu werkt e2fsck niet op de hele device, dus moet je eerst
>     partitioneren
>     en een filesystem erop zetten. Mijn vraag is nu: als het
>     filesystem er
>     al op staat, wat voor zin heeft het toevoegen van badblocks aan de
>     bad
> [...]

Ja, smartctl ziet bij de uitgebreide test ook een slechte sector met een
laag nummer. Maar ik heb die disk al eens opnieuw gepartioneerd met een
kleine lege partitie aan het begin (uiteraard groter dan het
sectornummer), maar na een paar weken leverde hij toch weer problemen op.

Nou zal een nieuwe disk me ook de kop niet kosten, maar ik ben gewoon
nieuwsgierig.

Paai