[linux] Ubuntu op een Mac

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Vr mei 3 22:46:19 CEST 2024

On Tue, Apr 30, 2024 at 12:33:08AM +0200, Derry via Linux wrote:

> Wat heeft precies de assistentie gedaan? Is er geprobeerd macOS opnieuw
> via recovery te installeren? Is er geprobeerd met Apple diagnostiek te
> achterhalen wat er mogelijk mis is? Het zou best kunnen dat bijvoorbeeld
> je harde schijf defect is, dan heeft installatie van Ubuntu zin als je
> de harde schijf hebt vervangen.
> Je kan via onderstaande links lezen hoe je zelf macOs kan herinstalleren
> https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchl338cf9a8/12.0/mac/12.0
>
> en Apple Diagnose kan draaien.
> https://support.apple.com/nl-nl/102550

Met die zou ik beginnen, duidelijk krijgen
of de hardware het nog doet.

> Als de interne harde schijf gedetecteerd kan worden, zal er tijdens de
> installatie-procedure gevraagd worden of je Ubuntu op de interne harde
> schijf wil installeren en/of in welke partitie je het wil installeren.

Ik mis de stap die zorgt voor starten van een "installer".

> [...]
> nieuwe versie van Ubuntu):
>
> https://nl.wikihow.com/Ubuntu-Linux-installeren
>
> Je kan ook Ubuntu uitproberen zonder het te installeren. Als je dat doet
> dan kan je kijken welke harde schijven er in je systeem zijn,
> bijvoorbeeld met gparted (in het applicatiemenu onder
> Systeemgereedschap, als ik het goed heb, want ik gebruik zelf geen
> Ubuntu). Je kan ook met gparted je harde schijf formatteren en
> partitioneren, waarbij uiteraard de gegevens op de harde schijf gewist
> worden.
>
> Bonus informatie, je kan ook je back-up van gegevens gemaakt met Time

Mooi

Mooi dat Linux weet heeft van het hfsplus filesystem.

> Groeten terug,
> Derry
>
> Wil je a.u.b. als je reageert je reactie naar de mailinglijst sturen
> en niet alleen naar me, dus *niet* zomaar op in je e-mail programma op
> "Reply" klikken maar op "Reply List" of "Reply All". Bij voorbaat dank.

Mensen in de discussie volgorde laten lezen (reactie plaatsen onder
vorige tekst) is ook fijn. Plain text, i.v.m. HTML-tekst heeft voorkeur.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse