[linux] Re: resolutie 4:3 na new hardware upgrade

Vr Sep 12 22:37:28 CEST 2014

Aldus schreef Aljo 'Ubuntu' Wijnands op Thu, Sep 11, 2014 at 09:35:52PM +0200:
> Okay, sequence of events.
>
> De grafische kaart van mijn dual boot pc gaat kapot.
>
> Ik laat er een nieuwe kaart in zetten.
>
> Start Ubuntu 12.04 alles werkt goed alleen krijg ik bij de software
> update een vraag, in de trant van: "Nieuwe hardware, nieuwe software
> gewenst."
>
> Leek mij logisch, dus ik voer die update uit, start Ubuntu weer op en de
> resolutie is 640x480. Bij de scherm configuratie staat laptop en laat
> niet toe de resolutie te veranderen. Terwijl het geen laptop is.
>
> Afijn als ik in beschermde mode opstart kan ik een iets hogere resolutie
> [...]

Geachte heer Wijnands,

Uit het bovenstaande concludeer ik dat u nog steeds Ubuntu 12.04
gebruikt. Verder neem ik aan dat de nieuwe kaart goed werkt, maar
dat uw wens is om een hogere resolutie in te stellen, maar dat u
niet geprobeerd hebt om dat ook te doen.

Dat lijkt me geen probleem zolang u binnen de grenzen blijft van wat
uw grafische kaart en uw beeldscherm aankunnen. Als u een LCD
beeldscherm bezit, dan heeft die een vaste resolutie waarop het
optimaal werkt. Gebruik die en kies de horizontale frequentie
(pixel rate) zodanig dat u onder de hardware limiet blijft en een
gunstige verticale frequentie (refresh rate) haalt. Moderne kaarten
bezitten meer dan genoeg RAM geheugen.

"Bij de scherm configuratie staat laptop en laat niet toe de resolutie
te veranderen." Dat zinnetje klinkt erg vaag. Ik vermoed dat het
naar één of ander grafisch tooltje verwijst.

Het lijkt erop dat u niet weet welke grafische modes uw kaart
ondersteunt of welke driver er nu precies wordt gebruikt. U heeft
kennelijk ook niet nagegaan of de driver ergens problemen heeft,
bijvoorbeeld door de log file van de X11 server te bestuderen.
Ook lijkt u niet te hebben geprobeerd om de gewenste resolutie
op te geven in uw Xorg.conf file, zodat X11 de één of andere default
resolutie zal kiezen.

Op 21 auguatus adviseerde Dhr. Sprik om uw huidige systeem, dat voor
zover u weet prima werkt, over te stappen op  Ubuntu 14.04, terwijl u
vreest dat een upgrade in situe mogelijk problemen zouden kunnen
opleveren, en daarna de gewenste resolutie in te stellen (vermoedelijk
op de zelfde manier als met Ubuntu 12.04).

Op 1 september adviseerde Dhr. Slootman om het 'xrandr' hulpprogramma
te gebruiken. Daarmee kun je tegenwoordig de gebruikte resolutie
veranderen zonder de X11 server te stoppen en opnieuw te starten.

Nu vragen we ons af wat u van plan bent. We nemen aan dat u geen
betaalde support hebt, anders had u vermoedelijk reeds contact
opgenomen met de firma Canonical. Hebt u misschien een vraag aan de
lezers van deze lijst?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....