[linux] Partities

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Sep 9 17:58:54 CEST 2018

On Sun, Sep 9140, 1993 at 03:56:34PM +0200, Leon van Geel wrote:
> Goedendag,
> OP mijn laptop heb ik een dualboot met Win10 en Linux 18.3
> onder windows heb ik nog een extra partitie aangemaakt nu te zien als Nieuw
> Volume.
> Het rare voor mij is dat D: nu te zien is als schijf 0
> Nu wil ik een gedeelte van D: gebruiken om mijn Linux partitie te vergroten.
> Is dat mogelijk zonder nieuwe installatie?
> Dus volgens mij zal schijf 0 eerst aan schijf 1 gekoppeld moeten worden
> zodat deze als 1 schijf te zien is in GParted en ik kan uitbreiden/
> verkleinen.
> [...]

Disk:  schuur, hal, loods, groot gebouw
Partitioneren: scheidingswanden plaatsen
Filesystem: magazijnstelling
Bestanden: items in het magazijn

De loods die je als magazijn gebruikt, richt je in het begin in.
Door een scheidingswand te plaatsen
hoef je alleen het deel waar je sigaren bewaart
netjes op temperatuur te houden.
Het deel waar je motorblokken bewaart, hoeft geen airco.
De magazijnstelling voor de motorblokken is een heel ander type
dan de magazijnstelling voor de sigaren.

Op de dag dat je de scheidingswand verplaats wilt hebben,
dan wordt je herinnert aan de keuze van toen.
Geniet op dat moment van de nieuwe inzichten.

} Goedendag,
} Op mijn laptop heb ik de disk verdeelt in meerdere stukken.
} Ik wil gaan schuiven met een van de scheidingswanden.
} En ik heb de verwachting dat het kan
} zonder dat ik bestanden tijdelijk op een andere disk moet zetten.
} Nu wil ik aan de slag met GParted, wie houdt mij tegen?
} Of misschien iemand die mijn hand vasthoudt?

Controleer of je een restore van je backup kunt doen
en ga lekker aan de slag.

Karma bonus punten voor het melden hoe het gegaan is.

Alvast wat tekst van https://gparted.org/

  With GParted you can resize, copy, and move partitions without data loss

Verder ben ik helemaal bewust
van https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_September

Ik hoop dan ook dat de vragen blijven komen.

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven