[linux] GPT - Windows 10 vs Linux

lnx lnx op kpnmail.nl
Ma Sep 10 21:17:45 CEST 2018

On 10/09/18 12:41, Guus Snijders wrote:

> De reden ervoor is me onbekend, maar ik heb inderdaad vaker gezien dat
> Windows 10 beide doet; én een MBR én een GPT.
> Misschien wel om compatibiliteits redenen.

Op de volgende link:

https://support.microsoft.com/en-us/help/302873/frequently-asked-questions-about-the-guid-partitioning-table-disk-arch

zijn hierover twee vragen & antwoorden interessant:

"Can a disk be both a GUID Partition Table disk and an MBR disk?

No. However, all GUID Partition Table disks contain a protective MBR
that is used for legacy programs that do not understand the GUID
Partition Table disk structure."

en

"Why would a GUID Partition Table-partitioned disk appear to have an MBR
on it?

If this occurred, you must have used an MBR-only-aware disk tool to
access the GUID Partition Table disk."

> Of het technisch correct is? Geen idee, maar het zou natuurlijk net zo goed
> een fout in de installer kunnen zijn...

Kan maar betwijfel het.

Om terug te komen of het feit dat de Linux installer struikelt over een
GPT welke door Windows 10 is aangemaakt.

Mogelijk heeft dit te maken met de Microsoft Reserved Partition en op
bovengenoemde link is hier een ander over te lezen.

Microsoft kennende hebben ze vaak hun eigen manier van werken hoe hier
invulling aan te geven!

Fred