[linux] Fwd: Re: is deze usb-disk te repareren?

Do Sep 13 11:39:05 CEST 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, Sep 13, 2018 at 08:21:38AM +0200:

> Wanneer je hier op de "1 of 2 Gb¨ duidt: dat was een vergissing.
> Zoals Paul schreef: dit moest Tb zijn.

Evengoed de vraag hoe oud het ding dan is.

> Dat laatste is niet erg: ik denk er nooit iets heen geschreven
> te hebben. Het enige dat ik wil bereiken is het benaderen van
> de disk. De uitvoer van de operatie was
>
> /home/julien/t# dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
> dd: writing to '/dev/sdb': No space left on device
> 1+0 records in
> 0+0 records out
> 0 bytes copied, 0.000168972 s, 0.0 kB/s

> De output zag er niet gezond uit, maar ook weer niet zeer ongezond:
> het lijkt mij dat de disk niet gelezen kan worden omdat er geen
> mbr op staat. (of is dit onzin?)

Ik denk dat de reden dat /dev/sdb niet beschreven kan worden omdat het niet
bestaat. Dat zou betekenen dat je usb-disc een andere naam heeft
gekregen van de kernel. Probeer
	cat /proc/partitions

> [...]
> ATA Version is:   [No Information Found]
> Local Time is:    Thu Sep 13 07:40:44 2018 CEST
> SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 82-83 don't show if
> SMART supported.
> SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 85-87 don't show if
> SMART is enabled.
> A mandatory SMART command failed: exiting. To continue, add one or more '-T
> permissive' options.
>
> Ik denk dat dit er niet "vernaggeld" uit ziet, en ik blijf erop
> hopen dat de disk te repareren is. Alleen heb ik geen idee

Dat ziet er uit alsof de stuurelectronica wel reageert, maar dat ze geen
SMART ondersteunt. Volgens onderstaande zou dat wel het geval moeten
zijn.

https://www.cnet.com/products/wd-green-wd30ezrx-hard-drive-3-tb-sata-600-series/specs/
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=122265

Het is mogelijk dat dat programma niet goed werkt omdat er een USB
apparaat tussen de PC en de drive is geschakeld. Je zou eventueel
de schijf uit de behuizing kunnen proberen te halen.

> hoe dit aan te pakken.  Heb je nog een goede hint, of zou je
> er mogelijk zaterdag aan willen sleutelen?

Helaas kan ik er zaterdag niet bji zijn, maar wer zijn nog meer mensen.

Suc6,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together